Vessel Access

Forskellige løsninger til at komme ombord på en vindmølle giver anledning til forvirring.

MHI Vestas Offshore Wind og Siemens Gamesa Renewable Energy benytter sig i dag af to forskellige løsninger, når der er behov for at servicere offshore vindmøller. Serviceteknikerne skal enten ombord på vindmøllen via en gangbro eller via en bådlanding, hvor båden lægger til helt tæt ved vindmøllefundamentet, så teknikerne kan gå sikkert ombord på møllen.

Udstyret, der skal bruges til de to overførselsløsninger, afhænger dog af, hvilken vindmøllepark teknikerne skal servicere. Og det er en udfordring for de underleverandører, der sejler teknikerne ud til vindmøllen.  Men det er går ud over effektiviteten, når båden skal sejle i havn igen og teknikerne må vente på, at udstyret bliver skiftet. De to vindmølleproducenter ønsker derfor at lave en fælles standard for, hvordan udstyret til bådlandinger skal se ud. Også i forhold til løsningen hvor der benyttes en gangbro, er der potentiale i at forbedre de eksisterende standarder.

Helt overordnet vil man kunne spare en del tid ved at have en fælles guideline, men vi har også en klar forventning om, at fælles standarder hele vejen rundt vil øge sikkerheden for teknikerne.

Guidelinen kan downloades her


UDFORDRING

MHI Vestas Offshore Wind, Siemens Gamesa Renewable Energy og andre aktører i vindmølleindustrien bruger alle forskellige løsninger, når der er behov for at servicere havmøller i drift.  Det kan medføre, at teknikkerne må vende tilbage til land for at skifte udstyr, hvis der er monteret andre komponenter end forventet.

PROBLEMEJER

MHI Vestas Offshore Wind og Siemens Gamesa Renewable Energy.

 

Kontaktperson

Thomas Vohs-Ahlers
Project Manager
+45 53 89 20 50

Projektet er medfinansieret af Uddannelses- og Forskningsministeriet samt Syddansk vækstforum